torsdag 11 februari 2010

TEMA FREDAG - Frosseri

Så här i Semletider frossar jag gärna i mina hembakta semlor

Här nedan får du receptet

klicka på bilden så kan du se den i större format

Recept för 15 semlor

50 g jäst
100 g smör
3 dl mjölk
1/2 tsk salt
1 dl socker
1 ägg
1 l vetemjöl knappt

klicka på bilden så kan du se den i större format

Beredning bullar

1. Dela sönder jästen i bunken
2. Smält smöret och häll i mjölken, värm till 37 grader
3. Häll lite av smör - mjölk blandningen på jästen och rör om
4. Häll på resten av smör - mjölk blandningen
5. Lägg i salt, socker, ägg och nästan allt mjölet
6. Arbeta degen, jag gör det för hand, i 8 min
7. Jäs degen i 30 minuter
8. Baka ut degen till 15 runda bullar
9. Låt dom jäsa i 30 min
10. Grädda bullarna 5 - 10 min i 225 grader

klicka på bilden så kan du se den i större format

När bullarna har kallnat

Skär jag av ett tunt brett lock och gröper ur innehållet, med en gaffel, så bara ett tunt skal återstår

klicka på bilden så kan du se den i större format

Blandar det
smulade innanmätet med rikligt mald mandel, riven mandelmassa, en gnutta vaniljsocker, 1 droppe bittermandelolja och blandar ihop, så späder jag med vispgrädde tills det får en fin konsistens. Och fyller bullarna med denna goda massa.

Locken penslar jag med smält smör och doppar dom i strösocker, innan jag lägger dom på den vispade grädden på bullarna och vips så har du en supergod semla

klicka på bilden så kan du se den i större format

Varsågoda!


Se mer frosseri på Tema fredag

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

13 kommentarer:

Marie-Louise sa...

Trevligt med hembakta semlor. Semlor förknippar jag med frosseri. Så härligt mäktigt, men gott. En per år brukar räcka för mig. Ha en bra fredag.

Artlover sa...

Om jag kommer och hälsar på dig någon gång måste du bjuda på dina hembakta semlor:-) Mums!

Pialotta sa...

Underbart gott med hembakade semlor.. men jag har inte själv bakat det ännu, men ska..
Kanonfint med receptet här och alla bilder så bra foton så:-) Ha de gott o trevlig fredag:-)

Jah Hollis sa...

De ser delikata ut och vilken fin instruktion för hur de bakas. Jag åt årets första semla i går, en köpevariant som var helt OK, på min födelsedag.

Synnøve. sa...

Nänä, det där är inte frossa. Det är att NJUTA! Stor skillnad hihi....
Ska nog göra en semla eller två tror jag.
Kramen Synnöve.

Husbilen Credo sa...

Hejsan!
Du har slagit dig på storbak du oxå. Härligt att få frossa i semlor.
Ha en bra dag!
LottaM

Mikabella sa...

Mmmmm! Jag har inte ätit någon semlan än i år. Får nog råda bot på det i helgen :) Kra på dig.

Petit Eyekiss sa...

Jag är inte så förtjust i semlor, Det är för mycket deg i dom, men dina ser fantastiskt goda ut. Ska försöka kopiera receptet.Sen kanske jag också frossar i semlor:-)

Cecilia Artista sa...

Jaså du bjuder på semlor, så snällt! Tack tack jag tar gärna en hembakt semla! De ser verkligen goda ut!

Ha en trevlig helg!

Misswhatsit sa...

Mmmmm, så gott.Man kan nästa känna doften när dom gräddas. :)
Tack för receptet.

Ingrid sa...

De skulle jag också frossat i
Kram Ingrid

NinaVästerplana sa...

Dom såg supergoda ut! Måste erkänna att jag fuskar med köpebullar o färdig mandelmassa. Men jag blandar den med inkråmet ;-) o serverar helst med varm mjölk o en doft av kanel....
Ha´t himla gôrgôtt
Nina

ninoj sa...

Mycket godare med hembakta semlor!
När jag var liten, åt vi ofta det till kvällsmat med varm mjölk.