söndag 4 april 2010

Fototriss del 89: Nära, Påskeld

När jag igår strövade på en strand på Styrsö i Göteborgs södra skärgård, tog jag närbilder på dessa vackra musslor


Senare på kvällen var vi vid Påskelden på Donsö och här stod dom farligt nära elden

Se mer bilder på temat Nära Hos Fototriss

Om du vill se mer om påsken ute i Skärgården i Göteborg, TRYCK HÄR!

På Wikipedia kan man läsa följande

Påskbrasa
, även påskeld eller påskfyr. Påskbrasor tänds på många ställen under påskaftonskvällen, i synnerhet på västkusten i Sverige och i Finland. Om man frågar varför man tänder brasor och även skickar upp fyrverkerier, svarar troligtvis de flesta att eldarnas syfte har varit att skrämma häxorna när de flyger tillbaka från Blåkulla under påsknatten.

Vad som däremot är säkert är att man på flera av öarna i Göteborgs skärgård traditionellt tävlar om var man bygger den största brasan. Jakten på gamla julgranar och annat skräp är intensiv och ibland stjäl man brasmaterial från varandra.

Påskeldar har blivit mindre vanliga på senare år. Detta kan möjligen ha samband med införandet av sommartiden år 1980. Påskaftonen inträffar ofta när sommartid råder, och då får man vänta längre innan det blir tillräckligt mörkt för att en påskeld ska komma till sin rätt. Ytterligare en faktor kan vara miljöaspekten.

I östra Sverige har det varit vanligare med Valborgsmässoeldar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,


14 kommentarer:

Maria G sa...

Vackra bilder på musslorna!
Intressant läsning om påskbrasan!
Ha en bra dag!

Cecilia Artista sa...

Vilka fina bilder du tagit på musslorna!

Jag som alltid bott i Stockholm/Sörmland är van vid Valborgsmässoeldar. Så det blev extra intressant att få läsa din text om Påskbrasor!

mimmi sa...

Det var väldiga bra bilder :) jag gillar dom du har tagit på musslorna:)
Jag har precis kommit in från en 4 timmers promenad .. solen skiner och det var så gott ute... jag fotade inte så mycket idag ..utan gick bara och njöt :)
kram

Anna tassar in.. sa...

Oj ja men du det blir galet hett nära en eld..så härligt det är med traditioner..

Monica o Jacob sa...

Härliga bilder från vattnet,tur man inte flög över G-borg på väg hem från Blåkulla;-)

✫Fru Ölmis✫ sa...

Vad fina bilder på snäckor :)

oj gud vad bra bild på elden, annars brukar det vara svårt att få bra bild på .

Della sa...

Ja här på ostkusten väntar vi på Valborgsmässoelden.
Fina nära-bilder.

ormbunke sa...

Så härligt att gå och strosa nere vid stranden och så fick du ju fina närbilder på musslorna. Ja det blir hett om öronen om man kommer för nära påskelden. Påskkram. Anita

anemonen sa...

Gillar närbilderna på musslorna. En påskbrasa är inte dumt det för det fortfarande kyligt.

DAHLARNA sa...

Vilka fina bilder i ditt nära-tema. Musslorna är riktigt fina & härligt ljsu i bilderna! Ha en fortsatt glad påsk!

Jah Hollis sa...

Påsksmällare känner jag ju till, men seden med påskeldar hade jag väl bara vagt aning om.
Min nyckelpiga var inte av årets modell. Riktigt så varmt har det inte blivit än, ens i Malmö. :-)

cat sa...

Vilken dramatik i den sista bilden, den blir min favorit i din fina triss :)

AnnCathrine sa...

Tjusiga bilder alla tre! Intressant att läsa om påskbrasan.

Beppan sa...

Trevlig lösning på veckans triss - och trevlig läsning...
Musselbilderna favoriter hos mig!